Con sacro zelo da noi serbato ognor ...
(Rossini, Il viaggio a Reims)
Rosyjska sopranistka Vlada Borovko, opisana przez magazyn Opera Today jako sopran o dramatycznej sile i dominującej prezencji, jest absolwentką Programu Młodych Artystów Jette Parker, uczestniczką programu została na początku sezonu 2015/16, zaraz po ukończeniu studiów, w Państwowym Konserwatorium w Kazaniu. Niedługo po dołączeniu do programu zadebiutowała jako Violetta Valery na scenie londyńskiej Royal Opera House. To wydarzenie było nie tylko jej debiutem w roli Traviaty, ale także debiutem scenicznym w roli głównej. Od tego czasu Vlada Borovko wystąpiła także w Normie, Napoju miłosnym i Borysie Godunowie, a także wcieliła się w rolę Aspazji w słynnej produkcji Royal Opera House Mitridate, Re di Ponto.
Borovko wystapiła na otwwrciu sezonu 2020/21 w Staatstheater Kassel jako Violetta w prapremierze L’ultimo sogno Giuseppe Verdiego i Carlo Ciceri. Jej wystepy jako Tatiana w Eugeniuszu Onieginie w Municipal de Santiago i Małgorzata w Fauście we Francji zostały odwołane z powodu pandemii Covid-19.
Ostatnie wsytepy Vlady Borovko to powrót do Royal Opera House (jako artystka gościnna, Musetta i Violetta), debiut w Staatsoper Stuttgart jako Mimi, debiut jako Micaela w JK Tyl Theater Pilzen, debiut w Operze w Kolonii i Karsl Karlsruhe jako Violetta, debiut jako Klotylda w Normie w inscenizacji Jürgena Rose'a w Bayerische Staatsoper w Monachium, Leonora (Trubadur) w Opera de Baugé oraz debiut (Adalgisa) w Teatro Municipal de Santiago de Chile.
Borovko wystąpiła jako Mademoiselle Jouvenot w koncertowej wersji Adriany Lecouvreur (u boku Anny Netrebko) w Deutsche Oper w Berlinie w 2019 roku. Inne ważne wydarzenia na scenie to występy z BBC Orchestra w Cardiff i Grange Festival jako solistka w Messa da Requiem Giuseppe Verdiego.
Borovko była finalistką prestiżowego konkursu Operalia 2017 Placido Domingo. Współpracowała z takimi dyrygentami, jak, m. in., AntonioPappano, Daniel Oren, Bertrand de Billy, Christophe Rousset, Daniele Callegari.
Vlada Borovko studiowała języki obce na Uniwersytecie Lingwistycznym w Niżnym Nowogrodzie. Po ukończeniu studiów uczyła się w Państwowym Konserwatorium w Kazaniu, pod kierunkiem Galiny Lastovki. Jeszcze jako studentka została zaproszona do udziału w światowych prawykonaniach dwóch utworów współczesnych oraz zaśpiewała partię Stefana (Romeo i Julia) w Kazaniu. Na scenie operowej zadebiutowała jako Mércèdes (Carmen) w Tatarskim Państwowym Teatrze Opery i Baletu oraz zaśpiewała Annie i Strawberry Woman (Porgy and Bess) z Marco Boemi na Międzynarodowym Festiwalu Operowym Shalyapin.
Głowne partie operowe
-
V. Bellini, Norma, Adalgisa
-
G. Bizet, Carmen, Micaela,
-
F. Gounod, Faust, Małgorzata
-
G. F. Haendel, Oreste, Ermione
-
W. A. Mozart, Mitridate, Re di Ponto, Aspasia
-
W. A. Mozart, Don Giovanni, Donna Anna, Donna Elvira
-
M. Mussorgsky, Boris Godunov, Xenia
-
G. Puccini, Cyganeria, Mimi, Musetta
-
G. Verdi, La Traviata, Violetta
-
G. Verdi, Messa da Requiem
-
G. Verdi, Trubadur, Leonora
-
P. Tchaikovsky, Eugeniusz Oniegin, Tatiana