top of page
WK-profilowe.jpg
24.10.2021 16_24_12.jpg
24.10.2021 16_21_421.jpg
  • Facebook
  • YouTube

Wiktor Kociuban

Dyrygent symfoniczny i operowy

Dyrygent i kompozytor, dyrektor generalny i artystyczny Delirium-Edition:organisation for tomorrow’s art.

 

Jako dyrygent debiutował podczas Lucerne Festival, dyrygując Lucerne Festival Academy Orchestra. Był gościem także takich festiwali jak: Schleswig-Holstein Festival, Festiwal Warszawska Jesień, Schwetzinger Festspiele, Davos Festival oraz Festiwal im. Ludwiga van Beethovena.

Artysta współpracował z takimi orkiestrami jak: Orkiestra Akademii Beethovenowskiej, Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia (NOSPR) w Katowicach, Orkiestra Filharmonii Krakowskiej, Orkiestra Filharmonii Rzeszowskiej, Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus, Orkiestra Opery i Filharmonii Podlaskiej w Białymstoku oraz z zespołami jak: Ensemble Phoenix Basel, Ensemble Diagonal czy Ensemble <zone expérimentale> .

Artysta współpracował z tak wybitnymi kompozytorami jak: Krzysztof Penderecki (m. in. Siedem Bram JerozolimyPowiało na mnie morze snów…czy Heinz Holliger (opera Schneewittchen, w reż. Achima Freyera, Basel, 2014).

Współpracował z Georgiem Friedrichem Haasem (Monodie, Natures mortes), Sofią Gubaiduliną (Fata-Morgana, Am Rande des Abgrunds, Preludia), Peterem Ablingerem, Johannesem Kreidlerem (Music-19), Rudolfem Kelterbornem (Sonate in einem Satz), Johannesem Walterem, Jürgem Wyttenbachem (Two Nonsense-Verses), Rolandem Moserem (…wie ein Walzer auf Glass, Wendungen) czy Lukasem Langlotzem (Agni, Ohne Titel IIIN).

 

Dokonał około 200 prawykonań nowych utworów (kompozycje m. in. takich kompozytorów jak: Johannes Kreidler, Johannes Walter, Yair Klartag, Paweł Mykietyn, Demetre Gamsachurdia, Lukas Langlotz, Chanhee Lim, Lina Posecnaite, Oliver Rutz, Marcilio Onofre, William Dougherty, Keitaro Takahashi, Jakob Ullmann, Alexander Knaifel, Sandro Balzarini, Ryan Beppel, Beat Gysin, Żaneta Rydzewska, Anda Kryeziu, Elnaz Sayedi, Matthias Renaud, Piotr Peszat czy Ivan Gonzalez Escuder.

Intensywna współpraca artystyczna łączy artystę z gruzińskim kompozytorem i pianistą Demetre Gamsachurdia, teatr muzyczny Vikarë  został pod kierownictwem artystycznym Wiktora Kociubana wystawiony w roku 2018 w Polsce (Europejskie Centrum Muzyki im. Krzysztofa Pendereckiego w Lusławicach) i w Szwajcarii (Neues Theater Dornach).

W 2017 r. w w ramach autorskiego cyklu dark matter(s) artysta zaprezentował (wraz Orkiestrą Akademii Beethovenowskiej), prapremiery The Artist’s way Piotra Peszata (video: Grzegorz Mart) oraz Herr Thaddäus Pawła Mykietyna (scenografia: Mirosław Bałka) w Filharmonii w Szczecinie i w Teatrze im. Słowackiego w Krakowie.

 

Wraz z Delirium Ensemble poprowadził koncert/spektakl inspirowany wystawą Krew. Łączy i dzieli w Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN (styczeń 2018, artysta był także autorem koncepcji całego wydarzenia, zaprezentowano 4 polskie, w tym 1 światową, premiery kompozycji napisanych na przestrzeni ostatnich lat, inspirowanych motywem krwi: Fausto Romitelli, Chaya Czernowin oraz Yair Klartag).

W 2018 artysta poprowadził w NOSPR koncert z dziełami Ravela (La Valse), Debussy’ego (Nocturnes), Prokofiewa (Suita Scytyjska).

Studiował w Akademii Muzycznej w Bazylei grę na wiolonczeli i pedagogikę muzyczną (w klasie Iwana Monighettiego). Tam także ukończył studia podyplomowe (dyrygentura, klasa Jürga Hennebergera). Studiował także wiolonczelę barokową (Petr Skalka, Schola Cantorum Basiliensis), muzykę nową (Jürg Henneberger, Marcus Weiss, Mike Svoboda), kompozycję (Roland Moser) oraz instrumentację (Georg Friedrich Haas(ang.).

(fot. GricoArt)

bottom of page