Con sacro zelo da noi serbato ognor ...
(Rossini, Il viaggio a Reims)
Sebastian Szumski
bas-baryton
Jest absolwentem Wydziału Wokalno- Aktorskiego Akademii Muzycznej w Krakowie (dyplom z wyróżnieniem) w klasie dr Marka Rzepki. Swoje umiejętności wokalne doskonalił na licznych kursach mistrzowskich pod kierunkiem: Heleny Łazarskiej, Evy Blahovej, Charlesa Kellysa, Rudolfa Piernaya, Ryszarda Karczykowskiego, Teresy Żylis- Gara.
W roku 2008 zadebiutował na scenie podczas Barbakanfestival w Krakowie, kreując partię Hrabiego Almavivy w operze Wesele Figara W. A. Mozarta. W roku 2009 i 2010 występował na Międzynarodowym Festiwalu Wokalnym Belcanto w Nałęczowie, gdzie zdobył główną nagrodę Złotego Słowika, nagrodę publiczności i nagrodę Związku Artystów Scen Polskich. W roku 2010 otrzymał stypendium Opera Studio w Teatrze im. G. Verdiego w Pizie, gdzie w sezonie artystycznym 2010/2011 śpiewał partię Maestra w operze Le convenienze e inconvenienze teatrali G. Donizettiego. Partię tę śpiewał także w teatrach Toskanii: Lucca i Livorno.
Koncertował w niemal wszystkich krajach Europy. Współpracował z cenionymi pianistami: Andrzejem Tatarskim, Marcinem Koziakiem, Piotrem Różańskim, oraz dyrygentami: Janem Tomaszem Adamusem, Krzysztofem Pendereckim, Stefanem Stuligroszem, Piotrem Sułkowskim, Federico Maria Sardellim, Allesandro de Marchi, Poul McCreeshem, Joshua Riffkinem, Andrew Parrotem, Vincentem Dumestrem, Fabio Bonizzonim.
Ma w swoim dorobku liczne nagrania radiowe, telewizyjne i płytowe, wśród których do najważniejszych należą, CD z Weihnachtsoratorium J.S. Bacha z Arte dei Suonatori, DVD Z III Symfonią Kopernikowską H. M. Góreckiego, a także CD z wszystkimi motetami J.S. Bacha, nagranymi w solowej obsadzie dla cenionej francuskiej wytwórni Alpha.
Posiada w repertuarze utwory od renesansowych polifonii po kompozycje współczesne, w tym liczne cykle pieśni, solowe partie oratoryjne oraz solowe partie w operach Haendla, Purcella, Mozarta, Donizettiego, Moniuszki. W ostatnich latach specjalizuje się w wykonywaniu muzyki epoki baroku, czego dowodem jest współpraca z takimi zespołami jak Arte dei Suonatori, La Poem Harmonique czy La Risonanza. Obecnie jest kameralistą i solistą jednego z najbardziej cenionych w Europie zespołów muzyki dawnej- Capella Cracoviensis.
We wrześniu 2018 r. wziął udział w prapremierze opery Alka Nowaka Ahat Ili – Siostra bogów, do libretta Olgi Tokarczuk, prezentowanej podczas festiwalu Sacrum Profanum (rola Ojca III – Socjobiologa).
Partie operowe:
-
G. Donizetti, Don Pasquale, Malatesta
-
G. Donizetti, Le convenienze ed inconvenienze teatrali, Biscroma Strappaviscer
-
G. F. Handel, Gulio Cesare, Achilla
-
G. F. Handel, Orlando, Zoroastro
-
G. F. Handel, Sosarme, Altomaro
-
R. Leoncavallo, I pagliacci, Silvio
-
W.A. Mozart, Cosi fan tutte, Guglielmo
-
W.A. Mozart, Don Giovanni, Don Giovanni
-
W.A. Mozart, Le nozze di Figaro, Hrabia Almaviva
-
S. Moniuszko, Verbum nobile, Stanisław
-
H. Purcell, Dido and Aeneas, Aeneas
-
G. Rossini, Il Turco in Italia, Don Geronio
Partie oratoryjne:
-
J. S. Bach, Weihnachtsoratorium
-
J. S. Bach, Pasja św. Jana
-
J. S. Bach, Pasja św. Mateusza
-
J. Brahms, Deutsches Requiem
-
M. A. Charpentier, Te Deum
-
G. Faure, Requiem
-
H. M. Górecki, Symfonia II Kopernikowska
-
G. F. Handel, Messiah
-
G. F. Handel, Judas Maccabeus
-
G. F. Handel, Israel in Egypt
-
G. F. Handel, Acis and Galatea
-
F. J. Haydn, The Creation
-
J. B. Lully, Te Deum
-
W.A. Mozart, Coronation Mass (Msza koronacyjna)
-
W.A. Mozart, Requiem
-
H. Schutz, Musikalische Exequiem
LINKI